BS080 Various: Beatservice Jukebox - best of beatservice records

prev next


Various:
Beatservice Jukebox - best of beatservice records

Format: DCD
Label: Beatservice Records
Catalogue number: BS080DCD
Release date: 1. nov 2004
Export date: 24. oct 2005

press info // reviews

Download:
Gubemusic // eMusic

Stream:
Spotify // Apple Music // Tidal // YouTube Music

1.01

Fenomenon: Lucy Said

1.02

Athome Project: The Spy

1.03

Elektrofant: Old People Are Young Too

1.04

AM and the UV: Everybody's Girlfriend

1.05

Flunk: On My Balcony

1.06

Kolar Goi: Audio Krill

1.07

Howard Maple: Springtime

1.08

Aedena Cycle: Weep For Me

1.09

Cinque Cento: Missing

1.10

Motion Control: Groove Tool

1.11

Slowpho: Hotel Sleep

1.12

Sternklang: Automatic Soul

1.13

Xploding Plastix: Treat Me Mean, I Need The Reputation

1.14

Cordion: Sleeper Masterpiece

1.15

Upper Rooms: Trans Balkan Express

1.16

Mind over MIDI: Still Low?

1.17

Circular: Calm

2.01

Athome Project: A Feeling Of Care (tredje nøtt til röyksopp: hav (rus))

2.02

Slowpho: Summer Flirt (elektrofant's sh-09 remix)

2.03

Fenomenon: Time (ernesto's emotional memory remix)

2.04

Slowpho: Hotel Sleep (kango fra bongo remix)

2.05

Athome Project: A Feeling Of Care (første nøtt til röyksopp: mer (100 km/t))

2.06

Flunk: Blue Monday (syntax erik "bad command" remix)

2.07

Sternklang: Neolounge (teebee & k remix)

2.08

Howard Maple: Chicken Run (xploding plastix remix)

2.09

Kyd & Kango: Bugi (olav brekke mathisen remix)

2.10

Elektrofant: Flipstick (athome project remix)

2.11

Flunk: Blue Monday (snorre seim remix)

2.12

Athome Project: The Spy (universal funk's afro lounge remix)

2.13

Motion Control: Nightcap (sternklang remix)

2.14

Mind over MIDI: It's Gonna Be Alright (biosphere's angulaq remix)

2.15

AM and the UV: Everybody's Girlfriend (uv remix)


Press info

Beatservice Records feiret sitt 10-års jubileum i oktober, og har siden TOS.CD i 1994 sakte men sikkert bygget seg opp til ett av de største indie-selskapene i Norge, med norsk elektronisk musikk som profil. Fra techno i starten, via ambient og elektronika, med noen doser drum'n'bass og house, til dagens blanding av downbeat, nujazz og pop-elektronika.

Xploding Plastix har vært den største suksessen her i Norge, men også Slowpho og Flunk har hatt stor suksess på lisens i USA, samt Japan og Taiwan for Slowpho sin del. Beatservice Records har distribusjon over hele verden, og låter lisensieres stadig ut til samleplater rundt om i verden. Men fortsatt drives Beatservice Records som et en-manns kjøkkenbord-selskap med base i Tromsø!

10-års jubileet feires behørig med denne doble, fullspekkede samleren til enkel-CD pris. 32 spor og nesten 160 minutter med godbiter fra Beatservice sin katalog! Første CD er en ”ordinær” best of CD, med de beste sporene fra artister som Xploding Plastix, Flunk, Slowpho, Elektrofant, Fenomenon og Athome Project. Med vekt på”tilgjengelige” låter fra de siste fem årene. En særdeles god introduksjon til Beatservice Records!

Som en ekstra bonus er CD2 er viet de beste remixene, med remixer fra bla Röyksopp, Biosphere, Snorre Seim, svenske Ernesto’s og danske Universal Funk. Begge CD’ene er håndplukket og satt sammen av sjefen sjøl, Vidar Hanssen. Med bakgrunn både som nærradio-mann og som DJ, har han ikke bare lagt vekt på utvalg og kvaliteten på enkelt-sporene. Han har også lagt stor vekt på flyt og sammensetning, slik at albumet skal fungere som en helhet, selv om det inneholder ganske forskjellige musikalske uttrykk. CD2 er også mixet sammen som et 80 minutters DJ-sett.

På CD1 er Cinque Cento-låten eksklusiv (albumet kommer i januar 2005), og på CD2 er flere av sporene for første gang på CD, og to av remixene er eksklusive: Athome Project sin remix av Elektrofants Flipstick, og Sternklang sin remix av Motion Controls Nightcap.

Last autumn, Beatservice Records celebrated their 10th year anniversary. Since the release of the TOS.CD - a compilation of tracks from Tromsø, the capitol of the Norwegian techno scene - in 1994, the label have slowly but steadily evolved into one of the biggest indie-companies in Norway, with Norwegian electronic music as profile. From techno in the beginning, via ambient and electronica, with a few detours into drum’n’bass and house territories, to the current mixture of downbeat, nujazz and pop-electronica.

Acts like Flunk, Slowpho, Xploding Plastix and Mind over MIDI have all had various degrees of international success, and tracks from the Beatservice catalogue are licensed almost every week to compilation all over the world. But Beatservice Records is still run as a one-man kitchen-table label with base in Tromsø in the far north of Norway!

The 10 years anniversary are celebrated with this very special treat, a specially priced double CD packed with 32 tracks and almost 160 minutes of goodies from the Beatservice catalogue! The first disc is an “ordinary” best of CD, with the best tracks from artists like Xploding Plastix, Flunk, Slowpho, Elektrofant, Fenomenon and Athome Project. A very good introduction to Beatservice Records in itself!

And as a special bonus, the second disc compiles the best of the remixes, with remixes from a.o. Röyksopp, Biosphere, Snorre Seim (of Butti 49), Ernesto’s (Sweden) and Universal Funk (Denmark). On both CD’s, the tracks are hand picked and sequenced by the boss himself, Vidar Hanssen. With background both as radio and club DJ, he has not only been focusing on the quality of each track, but also paid much attention to the flow and the sequencing of the tracks, making the album work as a whole, even if it has a wide selection of musical styles. The second disc is also mixed into an 80 minutes DJ-set.


Various:
Beatservice Video Jukebox - best of beatservice music videos 1994-2004

Format: DVD
Label: Beatservice Records
Catalogue number: BS080DVD
Release date: 9. jan 2006

press info

01

Fenomenon: Lucy Said

02

Motion Control: Groove Tool

03

Xploding Plastix: Devious Dan

04

Flunk: Six Seven Times

05

Elektrofant: Flipstick

06

Fenomenon: Time

07

Flunk: On My Balcony

08

Cordion: Sleeper Masterpiece

09

Teebee & K: Lost Paradise

10

Cinque Cento: Ease My Mind

11

Fenomenon: Trouble Takes Flight

12

Flunk: All Day And All Of The Night

13

Slowpho: Summer Flirt

14

Upper Rooms: Video Bambino

15

Elektrofant: We Work Hard

16

Xploding Plastix: Doubletalk Gets Thru To You

17

Aedena Cycle: Orange Basalt

18

Circular: City Dweller

19

Mind over MIDI: Bakterial Soup

20

Information: Taiga

21

Xploding Plastix: Devious Dan

22

Flunk: Kebab Shop 3AM

23

Xploding Plastix: Sports, Not Heavy Crime

24

Motion Control: Digits 3 (biosphere's astragalus remix)


Press info

Som en god forsinket atpåklatt til Beatservice sitt tiårs-jubileum i fjor kommer nå omsider video-samlingen som dokumenterer ti år med musikkvideoer fra Beatservice Records!!

Vi har fått plass til ikke mindre enn 24 videoer, hvorav fire er i form av kortfilmer. Beatservice Records har ikke gigantiske promo-budsjett, så disse videoene er stort sett lagt til kostpris. Noen er til og med produsert gratis! Men de er lagd av unge, idealistiske og kreative video-kunstnere, Stort sett norske, men også et par britiske, og til og med et tsjekkisk produksjonsteam!!

Videoene varierer i stil og innhold, fra Tom Idland sin Fenomenon-trilogi, hvor han blander 2D og 3D grafikk på nyskapende måter, via mer tradisjonelle musikkvideoer som Flunk’s videoer, til en liten bunke helsprø videoer produsert av britiske Spring Chicken Workshop (Xploding Plastix: Sports, Elektrofant: Flipstick) som senere skiftet navn til Grim View (Slowpho: Summer Flirt).

Og jommen har vi ikke klart å lure med en helt eksklusiv Xploding Plastix låt! Devious Dan finnes både i en Tsjekkisk versjon og en norsk kortfilmversjon. Låten finnes ikke på noen Xploding Plastix plate, men er kun å finne på denne DVD’en.

...og tar vi ikke for mye feil, så er dette norges første DVD video-samling!! Så får det så være at den kom først til Beatservice sitt 11 1/2-års jubileum!

A compilation of Norwegian electronica videos – how is that for an obscure genre? When Beatservice Records celebrated its 10th anniversary last year, the idea was to release a collection documenting the history of Beatservice music videos. Finally, almost as an afterthought, it is ready for release.

The DVD consists of no more than 24 videos, 4 of which are short films. Promotional budgets at Beatservice aren’t characterized by their magnitude, and as a result, most of the videos have been made on low budgets, some even for free! They have been produced by young, idealistic and creative video artists, most of whom are Norwegians. Still, the odd foreigner has also been permitted access to the Beatservice sanctuary.

The content and style of the videos vary, from the innovative mixture of 2D and 3D style of Tom Idland’s Fenomenon trilogy, via more traditional music videos such as the Flunk pics, to a small bunch of wacky vids produced by Spring Chicken Workshop (Xploding Plastix: Sports, Elektrofant: Flipstick), later named Grim View (Slowpho: Summer Flirt).

We are also happy to include an Xploding Plastix exclusive! Both a Czech and Norwegian short film version of the track Devious Dan, which is not available on any Xploding Plastix record, is represented! It is only featured on this DVD! Something for all you collectors out there...

So, seeing that this is probably the first Norwegian DVD music video collection ever, please let be that it is one and a half year late. Look at the bright side: at least it arrived in time for our 11 1/2th year anniversary...


Anmeldelser [reviews ]

ABC Startsiden/Magasinet
Elektronika-pioneren Beatservice feirer 10 års jubileum. 

Tromsø og året 1994 kan på mange måter anses som et veiskille i norsk elektronisk musikk. Vidar Hanssen, mannen bak radioprogrammet "Beatservice" på studentradioen i Tromsø, ga dette året ut samlealbumet "TOS.CD - Tromsø Techno 1994", for å feire programmets 10-årsjubileum. Albumet bestod av elektronisk musikk fra lokale Tromsø-artister som Biosphere, Mental Overdrive, Ismistik og Aedena Cycle. Musikalsk sett dekket albumet alt fra "ambient" og "downbeat elektronica", til "dance", "techno" og "trance". Den eneste meningen med denne utgivelsen, var at det skulle være en engangs-foreteelse. I løpet av arbeidet med "TOS.CD - Tromsø Techno 1994", ble Hanssen klar over omfanget av potensiell bra elektronisk musikk i Tromsø. Dermed bestemte unge Hanssen seg for å etablere et plateselskap som kun skulle satse på denne typen utgivelser. Dermed var Beatservice Records født, og norske elektronika-artister fikk en unik muligheten til å gi ut musikken sin. 
Vi skriver 2004, og nye ti år er gått. I løpet av denne perioden har Beatservice blitt en markant aktør innenfor den elektroniske musikkscenen. Det har resultert i nærmere 100 forskjellige utgivelser. Det vil si, utgivelse nummer 100 kommer ut i dag! 
For å markere at Beatservice Records er blitt ti år, gir Vidar Hanssen ut en dobbel samleplate bestående av låter som har vært med å prege norsk elektronisk musikk disse årene. Her finner vi kjente titler og bidrag fra bl.a. Athome Project, AM and the UV, Flunk, Slowpho, Sternklang og Xploding Plastix, samt mer ukjente navn som Fenomenon, Cinque Cento, Cordion og Upper Rooms.
Det er blitt et veldig fint album, der hovedvekten av låtene er relativt rolige i formen. På samme tid vises spennvidden i back-katalogen til Beatservice. Her kan vi blant annet nevne Athome Projects funky og suggerende "The Spy", AM and the UVs kjølige "Everybodys Girlfriend" og Xploding Plastix' oppjazzete rytmesak "Treat Me Mean, I Need The Reputation". Alle disse låtene er svært forskjellige, men samtidig geniale på hver sin måte. Det er likevel Cinque Centos "Missing" og Cordions "Sleeper Masterpiece" som overrasker mest. To nydelige og stemningsfulle elektronikalåter med vokale bidrag av henholdsvis Anita Nansy Valderhaug og Christopher Johansen. 
CD nummer to består av remixer som er mikset sammen som et DJ-sett. Det er en fin samling der blant annet Röyksopp, Xploding Plastix, Biosphere og Ultraviolet bidrar. Likevel er dette langt mindre interessant enn den første CD'en. Hvis man skulle sette fingeren på noe, må det være at omtrent alle låtene er hentet fra tidsrommet 1999-2004. Hvis ideen var å vise mangfoldet i musikken, hadde det vært interessant å høre låter fra midten av nittitallet også.
Oppsummert er dette en meget bra utgivelse fra Beatservice. Den kan fungere som en ypperlig innfallsport til norsk elektronisk musikk for platekjøpere med liten kjennskap til denne musikksjangeren. For oss andre er nok et bevis på den musikalske kvaliteten som produseres på Beatservice.
(5/6) Stig Henning Morken

Nordlys
Godsaker
I vrimmelen av samleplater som pumpes ut på markedet nå før jul, skinner denne som en liten funklende stjerne. Beatservice Jukebox er en samler med hjerte, med hjerne og noe ekstra. I 10 år har Vidar Hanssen sittet i Tromsdalen, og gitt ut kvalitets-electronica med artister fra hele landet. Nå skal 10-års jubileumet feires, og Hanssen velger å slå på stortromma - et ikke veldig hyppig brukt instrument i de krester. Først en hel CD med 17 godbiter fra artister som Elektrofant, Flunk, Kolar Goi og selvfølgelig Xploding Plastix - et av selskapet største kommersielle suksesser. Og så, i tillegg, som en ekstra stor, hard pakke kommer en bonus remix-CD med ytterligere 15 låter. Bra? Veldig. Men når det først inviteres til 10-års bursdag, må det være lov å påpeke et par minuser. Jeg savner Biosphere, og tungdepunktet fra utvalget er fra de siste 2-3 årene. Ved en sånn anledning hadde det vært moro med flere representanter fra selskapets barndom.
(5/6) Danny J. Pellicer

Aftenposten
Beatservice Records viser frem sine sterke og svake sider gjennom ti år.
Beatservice Records sprang ut av radioprogrammet Beatservice på studentradioen i Tromsø, da Vidar Hanssen og Fred Persen ga ut samleplaten "TOS.CD - Tromsø Techno 1994". Ti år senere oppsummerer selskapet med en dobbel CD-plate - fordelt på et utvalg av de beste enkeltlåtene og remiksene. Beatservice har endret nedslagsfelt med årene. Det startet innen techno og ambient, har sneiet innom house og drum'n'bass og satser nå i hovedsak på elektronisk pop, triphop og nujazz. Samlerens hovedtyngde ligger på den sedate popmusikken fra de siste årene, og er sparsom med den arktiske technoen som satte Tromsø på det musikalske verdenskartet på 90-tallet. Et annet problem er at de virkelige internasjonale stjernene innen den elektroniske musikken i Norge - som Per Martinsen, Biosphere, Röyksopp, TeeBee og Rune Lindbæk - har funnet seg rikere beitemarker. Dette gir "Beatservice Jukebox" en eim av b-stempel, selv om både Röyksopp, TeeBee og Biosphere bidrar med remikser. Men uansett: Denne samleren er proppet med fin og variert musikk, og gir utvilsomt et bra utsnitt av den store familien som utgjør Norges elektronika-miljø.
Øyvind Holen

Stavanger Aftenblad
Beatservice Records er ti år. Plateselskapet har forsynt kongeriket med elektronisk musikk siden 1994, og har også klart å eksportere norsk musikk ut på store deler av verdensmarkedet. Jubileumssamlingen består av en plate med 17 ordinære kutt og en plate med 15 remikser, flere av dem nye eller utgitt på cd for første gang. Blant disse er Snorre Seims remiks av Flunks gjennombruddslåt, coverversjonen av "Blue monday". Også band som Slowpho, Sternklang, Elektrofant, AM and the UV og Mind Over Midi presenteres i remiks. Beatservice har valgt å plukke fra den mer lyttervennlige delen av sin katalog. Det meste sitter umiddelbart, og platen byr på en bemerkelsesverdig stor andel vakre kvinnestemmer. Har du latt deg skremme av den elektroniske musikken, gis du her muligheten til en skånsom tilnærming. Hør for eksempel Xploding Plastixs "Treat me mean, I need the reputation" eller Flunks "On my balcony".
(4/6) Geir Flatøe

Bergens Tidende
Tromsø in a nutshell
Tromsøbølgen i norsk elektronika har plasket mellom skamløs popflørt og svevende polarfølelser, med Røyksopp og Biosphere som fremste representanter for ytterpunktene. Tromsøbaserte Beatservice Records feirer tiårsjubileet med en dobbel-cd som bekrefter historien, dog med artister plukket fra hele landet. Første cd er en samling av selskapets egne favorittsanger og gir en hyggelig kommersiell slagside av nyere artister som Fenomenon, Am and the UV, Howard Maple og Slowpho. Andre cd er forbeholdt selskapets remikstradisjoner, og avdekker en ubehagelig mangel på originalitet. Det beste med samlingen er at den fremhever evnene til to trofaste slitere: Røyksoppduoens gamle kollega Gaute Barlindhaug er fokusert og skiller seg ut både som Aedena Cycle og Kolar Goi. Helge Tømmervåg (Mind Over Midi) omsetter originalitet og mot i kvalitet. Biospheres remiks av han er et høydepunkt i samlingen.
(3/6) Helge Olsen

Reviews

Barcodezine
Based in Tromso, Norway Beatservice Records has been run single-handedly by Vidar Hanssen for over a decade. Showcasing some of the best Norwegian electronic music available, from techno to electronica, the label s profile has slowly evolved into one of the country s finest independent labels.
This compilation, which celebrates the labels anniversary, features 17 tracks on a best of CD, then goes on to compile some of the label s best remixes to date. I must admit that I do not recognise the majority of artists featured on the main disc, but the contemporary mix of, mostly female vocal-led, poppy electronica and downbeat moods offer some pleasant surprises.
Fenemoenon open the disc with Lucy Said, mapping out the territory for what is to follow light, swirling synths and bouncy keys, joined by mellow vocals and some crisp production; utterly inoffensive, but reasonably engaging. Elektrofant also sizzle on Old People Are Young Too, which contains stringent breakbeats, lush synths and simple melodies, whilst Am And The Uv deliver the excellent Everybody s Girlfriend, a moody, downtempo number with silky female vocals this raises the compilation to a new level.
Norwegian boy/girl duo Flunk then delivers another tasteful electronic pop track with On My Balcony once again, catchy and approachable, with laid back vocals from Anya Oyen Vister, who also delivers on another superior track, Springtime, by Howard Maple; sophisticated nujazz, again, expertly produced.
The album does tend to tail off a little from here though mainly because it expands in diversity. However, there are still some decent further efforts to come Slowpho s Hotel Sleep is a jazzy, cinematic piece, with sultry vocals form Hilde Drangem, whilst Sternklang changes gear on Automatic Soul, to provide a funk-charged instrumental that is always involving. Xploding Plastic then follow up with Treat Me Mean, I Need The Reputation, a bombastic, latin-flavoured slice of crazed electronica. The album even closes with two, dark instrumentals - from Mind Over Midi and Circular.
The second disc, featuring 15 remixes sparks the collection into renewed activity. The name Royksopp should be known to one and all by now, and they open with a remix of the Athome Project track A Feeling Of Care a typically low-key instrumental. Nevertheless, most of the tracks on this remix disc are dancefloor driven and this tends to strip much of the intimacy and personality away from what I discovered on the main disc. Still, Flunk does its best to inspire with two remixes of the New Order classic Blue Monday, whilst Biosphere, Snorre Seim (Butti 49), Ermesto, and Universal Funk lend a hand mixing the label s artists with varying degress of success.
The most significant aspect of this compilation is that nothing can be regarded as low quality or derivative. Even when it slides into a self-induced, drifting comfort zone, Beatservice Jukebox holds its level as a high-calibre compilation - beckoning plenty of optmism for the label's future and much to enjoy from the past too.
(7.1/10)
 


Main // Information // History // Artists // Releases // Live // Mailorder