BS098 Various: Rune Lindbæk's N-Disko Mix

prev next


Various:
Rune Lindbæk's N-Disko Mix

Format: CD
Label: Beatservice Records
Catalogue number: BS098CD
Release date: 20. aug 2007
Export date: 1. oct 2007

press info // reviewsDownload:
eMusic

Stream:
Spotify // Apple Music // Tidal // YouTube Music

01

Luxor: In The Beginning (runes versjon)

02

Lenny: ’til I Drop (rune lindbæks magiske mix)

03

Real Ones: Bratislava (rune lindbæk mix)

04

Ralph Myerz and the Jack Herren Band: Natasha ‘75 (rune lindbæk remix)

05

Boom Jinx: Suncast (rune lindbæk mix)

06

Montée: I Have Seen The Haven (runes disco dub)

07

D’Sound: Breathe In Breathe Out (unreleased dub)

08

Flunk: Blue Monday (rune lindbæk disco dub)

09

Lindbæk & Lindstrøm: Alien In My Pocket (runes extended disco version)

10

Xploding Plastix featuring Sarah Cracknell: Sunset Spirals (rune lindbæk dub)

11

Washington: Astral Sky (runes mack mix)


Press info

"What’s interesting is this idea of people using as their materials things that are not neutral. More and more, artists are working with materials that are already culturally charged. That’s different from, say, squeezing out cadmium from the tube: what you’re doing is squeezing out Cézanne from the tube. You are squeezing out something that already has loads of cultural resonance in it."
Brian Eno

Konseptet remixing kan spores tilbake til Erik Satire sitt “musique d’ameublement” som var satt sammen av fragmenter av eksisterende musikk. Introduksjonen av ny teknologi og innspillingsmuligheter i det 20. århundret har utviklet konseptet videre. Vi finner det både i film, kunst, litteratur og musikk - fragmenter av originalt materiale bearbeidet til noe nytt.

Så, når bandet !!!’s (Chk, chk, chk) sideprosjekt Outhud på sin 5-måneders verdensturne gjorde en coverversjon av en u-utgitt dub av en D’Sound-låt, remikset av Rune Lindbæk, uten å ha hørt originalversjonen, så har den originale låten mutert og re-mutert til en ny form - og lever nå sitt eget liv. Som remiks.

Rune Lindbæk er ikke en nykommer i denne verden av mutert lyd og sampling. Som en del av ”Tromsø techno”-miljøet på 90-tallet er han en av pionerene innen norsk elektronisk musikk. Han har bodd i Oslo i mange år, og har sett, og vært en del av den gryende pulserende og multirytmiske musikkscenen som har produsert noe av den mest spennende musikken de siste årene.

Han har jobbet med folk som Röyksopp, Lindstrøm og Idjut Boys. Og etter å ha DJ-et i 20 land, har Rune Lindbæk definitivt et øre for å få folk til å røre seg. Han blander rytmiske elementer fra disco og balearic, med det beste fra akustisk og syntetisk musikk.

Det er alltid et kjølig, men likevel en form for varm stemning i hans musikk, om han jobber med ambient som Pechenga, lager musikk for norske kortfilmer, hans rytmiske affærer som Those Norwegians, Alanïa og Moonflowers - eller som soloartist.

N-Disko Mix er en samling av Runes remikser for norske undergrunns-artister. Det inkluderer en variert blanding stiler fra Real Ones balkan klassiker ”Bratislava” til space age discoen til Lindbæk & Lindstrøm’s ”Alien In My Pocket” utgitt på det legendariske Modal Records i New York.

"What’s interesting is this idea of people using as their materials things that are not neutral. More and more, artists are working with materials that are already culturally charged. That’s different from, say, squeezing out cadmium from the tube: what you’re doing is squeezing out Cézanne from the tube. You are squeezing out something that already has loads of cultural resonance in it."
Brian Eno

The idea of remixing can be traced back to Erik Satire’s “musique d’ameublement” that was made from fragments of already existing music. And the introduction of new technologies and recording possibilities in the twentieth century has developed it further. It can be found in film, art, literature and music - fragmenting the original work into something new.

So, when !!!’s (Chk, chk, chk) offshoot band Outhud, touring the world for 5 months, were doing a cover of an unreleased dub version of the Norwegian band D’Sound, made by Those Norwegians’s Rune Lindbæk, without the band having heard the original version... The original content had mutated, and remutated to a new form - now living its own life. As a remix.

Lindbæk is not new to the world of mutating sounds and sampling. Hailing from the northernmost university town in the world, Tromsø - way above the Arctic Circle - he is one of the pioneers in Norwegian electronic music. Having lived in Oslo for many years, he has seen the rise of the city’s vibrant, but slowburning, multirythmic music scene that has produced some of the most exciting new music in the past few years.

He has worked with people like Röyksopp, Lindstrøm and Idjut Boys. And after having been DJ’ing in 20 countries, Lindbæk certainly has an ear for how to get people to move. He merges rhythmic elements from disco and balearic, with elements from the acoustic and synthesizer greats.

There is always a cold, but in a way warm, mood to his music, no matter recording ambient as Pechenga, scores for Norwegian short films, his rhythmic venture as Those Norwegians, Alanïa, Moonflowers - or as a solo artist.

N-Disko Mix is a collection of some of Rune’s remixes for Norwegian underground artists. It includes a versatile blend of styles ranging from Real Ones balkan classic ‘Bratislava’ to the proto space age disco of Lindbæk & Lindstrøm’s ‘Alien In My Pocket’ released on the legendary Modal Records (New York).


Anmeldelser [reviews ]

Aftenposten/Oslopuls
Rune Lindbæk tilhører den norske adelen hva elektronisk musikk angår og har siden 90-tallet fôret oss med vital føde både for hode og føtter. Tromsøværingen har lagt igjen umiskjennelige spor med prosjekter som Those Norwegians og Alania i tillegg til bunnsolide soloprestasjoner. Denne unike samleren består av elleve spor (samtlige av norske artister), remikset av Lindbæk og deretter mikset sammen som et tradisjonelt DJ-set. Det skal godt gjøres å få denne balansen til å vippe ganske så nøyaktig på midten, noe Lindbæk har klart med uanstrengt perfeksjonisme. Dub, dub, dub og atter dub er gjennomgangstemaet supplert med en svært tiltalende melankolsk indie undergrunnsnerve - og altfor sunne doser av oppløftende disco-spacefunk-old-school-house-assosiasjoner.
Lindbæk har sansen, noe du herved anbefales å få sansen for.
(6/6) Ariane S. Nilsen

Dagsavisen
Dette er en god idé: DJ, produsent og undergrunnsdisko-helt Rune Lindbæk har remikset en rekke norske artister de siste årene. Men disse remiksene er oftest bare tilgjengelige på obskure vinylutgivelser og knapt nok det. Her har han samlet 11 slike norske remikser og satt dem sammen i en drøy times sømløs dj-miks. Artistene varierer i stil fra rock og pop (Real Ones, D'Sound) til elektronika og klubbmusikk (Ralph Myerz, Lindstrøm). Noen av låtene endrer han radikalt, andre bare pusser han litt på eller utvider, men han klarer å sette sitt umiskjennelige preg på alle sammen. Med dub-effekter og inspirasjon fra sen disco får han alt til å høres ut som om det kunne vært spilt på en av Ibizas strandklubber ved soloppgang. Enkeltsporene viser at Lindbæk er en produsent som fortjener mer oppmerksomhet. Sammensetningen gjør helheten større enn summen av delene, og da har han jo gjort jobben sin som DJ. Denne musikken er for bra til bare å bli bortgjemt i DJ-enes platekasser.
(5/6) Bernt Erik Pedersen

Nordlys
Ikke YMCA akkurat

Electronica-ringreven Rune Lindbæk fra Tromsø er ute med en, ja, la oss kalle det en miks-miks-CD. Han har tatt 11 av sine remikser av andre artister og mikset det hele sammen som et ordinært DJ-sett til et album som har blitt både dansbart, vennlig, varmt, intelligent og usendvanlig lekkert. Her er alt fra Real Ones og Washington til Flunk og Xploding Plastix, alt tatt omsorgsfullt hånd om av Lindbæk, og servert i hans bilde. Balansen er fin mellom kjølig dub og melodiøs tristesse på den ene siden, og dansbare discobeats på den andre. Beats som holder det hele sammen, og som for all del ikke må forveksles med Village People eller noe annet rask. Rune Lindbæk er en av pionerene innenfor elektronika i Norge, og kan vise til en CV som strekker seg fra primitiv techno i Open Skies tidlig på 90-tallet til funky dancehouse i Volcano, smart disco i Those Norwegians og mer svevende stemninger i Alanïa og Moonflowers. I tillegg er han en feiret DJ i inn- og utland. Denne skiva er en finfin foredling av mannens mangslungne fortid, og fungerer fint både hverdag og fest.
(5/6) Danny J. Pellicer

VG
DJ-veteran mikser egen CV.
Denne danseglade nordlendingen var et sentralt navn i det norske klubbmiljøet allerede tidlig på nittitallet, og var med på å gi selv samme miljø internasjonal identitet og kredibilitet med det klassiske nydiscoalbumet "Karminzky Park" under navnet Those Norwegians, med blant andre Thorbjørn Brundtland fra Röyksopp i besetningen.
Ti år er gått siden den gang, og i tillegg til jevnlig flørt med utlandet har Lindbæk jobbet med å holde norske dansegulv varme og levende. Denne platen er en samling remikser han har gjort for norske artister i samme periode, og viser at hans fascinasjon for atmosfærisk lyd har holdt samme takt som hans behagelige rytmer. Det er "space age"-lyd opp og i mente - fremtiden slik man på syttitallet antok at den ville låte - med hauger av deilige dub-effekter og ekko langt inn i hjernebarken.
"N-Disko Mix" viser at Lindbæk har for vane å gi låter et klart løft med sine remikser - noe blant andre D'Sound, Ralph Myerz og Flunk har dratt god nytte av. Den viser også at mannen har en så stor grad av egenart, at en samleplate som dette får en tydelig signatur. Musikk som, for å låne et DumDum Boys-sitat, "danser bak lukkede øyne".
(5/6) Thomas Talseth

Dagbladet
Der mange av Norges klubbmusikk-kumpaner (Lindstrøm, Annie, Erlend Øye) har valgt å gi ut miksplater på internasjonale labeler som "Dj Kicks" og "Late Night Tales", foretrakk åpenbart Tromsø-pioneren Rune Lindbæk denne gangen å kjøre norsk på norsk. På "N-Disko Mix" har han valgt ut et knippe gamle (D?Sounds "Breathe in Breathe Out"), gode (Real Ones "Bratislava") og flunkende nye (Montée: "I have seen the haven") låter, og hyllet dem inn i sin karakteristisk utsvevende, men likevel potte tette diskoslør. Kanskje ikke årets mest nyskapende miks, men et interessant innsyn i ytterpunktene i norsk musikkliv.
(4/6) Sigrid Hvidsten

Bergens Tidende
Melodisk miks, DJ-ens deilige diskodrøv.
Kvaliteten på DJ-mikser henger som regel sammen med artistens evne til å la seg inspirere av musikken som er overlatt ham/henne til videreforedling. Den norske elektronikaveteranen Rune Lindbæks inspirasjon er påtakelig til stede i det utvalget som her er samlet av hans innsats for andre norske artister. Hans nyversjoner har en form av varm, vennlig disko uten rytmiske krumspring og avbrudd. Lindbæk viser først og fremst en utviklet sans for det melodiske, skreller av originalen og spinner den fet rundt noe som kanskje bare var en detalj. Slik blir Real Ones "Bratislava", Ralph Myerz' "Natasha '75" og Flunks "Blue Monday" både gjenkjennelige og utviskede i et fellesformat som ikke er originalt i seg selv, men ytterst vellydende og behagelig. Deiligst er discoduben av Montées "I Have Seen The Haven" vegg til vegg med D'Sounds "Breathe In Breathe Out". Et inspirert og helhetlig album.
(4/6) Helge Olsen

 


 

Reviews

Check out this nice article in English atBallade and  atMusicfromnorway.



 


Main // Information // History // Artists // Releases // Live // Mailorder